Monday 13 October 2014

KEAJAIBAN ROSELLE

  No comments    
categories: 

Pasti ramai yang kurang jelas apabila disebut ASAM SUSUR,tetapi jika disebut ROSELLE bagaimana pula?Jom baca KEAJAIBAN ROSELLE yang sudah terbayang di fikiran kesegaran airnya serta kemerahan bunganya yang diketahui mengandungi banyak khasiatnya.



Roselle dipercayai berasal dari benua Afrika .Saiz pokoknya mencapai ketinggian lebih kurang empat sentimeter sementara batangnya pula berkayu dibahagian pangkalnya.Pucuk dan daun mudanya boleh dituai selepas tiga bulan ditanam sementara kalisnya pula boleh dipetik dalam jangka masa 15 hingga 20 hari selepas bunganya dihasil.


Boleh dijadikan bahan makanan kalisnya boleh dibuat sirap,jem,dan agar-agar,malah boleh digunakan semula selepas dikeringkan dengan betul.Biji boleh dijadikan pengganti minyak masak.sementara pucuk daun mudanya boleh dimakan mentah biarpun rasanya sedikit masam dan berlendir


Penawar untuk melawaskan pembuangan air kecil dan mengurangkan kolestrol dalam darah selain merawat masalah enteriosklerosis.Dipercayai biji asam susur ini mengandungi vitamin A,B dan C yang sangat bagus untuk kesihatan mata ,sekaligus memelihara kecantikkan kulit.Sesuai juga dibuat syampu dan tonik .Pada bahagian akarnya boleh direbus dan diambil airnya untuk diminum,mengubat masalah ulser usus dan anterioklerosis.


 Manfaat tumbuhan ini selain menjadi sumber untuk kesihatan ,ia juga dijadikan sumber serabut jut untuk dijadikan tali,guni dan industri pemprosesan.



Hubungi saya untuk Oder dan Konsultasi

 

 Your Shaklee Indepedent Distributor

 

 Nur Zihan

 Shaklee ID:966207 

Email:zihankeisha@gmail.com 

Whatsapp/sms/call:012-5537925 

COD:Kulim,Sungai Petani,Alor Setar 

Penghantaran Poslaju Seluruh Malaysia 

https://www.facebook.com/nur.zihan.56 


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.** -

0 comments:

Post a Comment