Monday 17 November 2014

MANFAAT MEMBACA UNTUK KESIHATAN

  No comments    
categories: 

Pasti ramai menjadikan amalan membaca sebagai hobi.Tidak kira buku,majalah,jurnal atau apa sahaja bahan bacaan sekli pun ,selasi mendatangkan manfaat dan ilmu ,malah baik juga untuk kesihatan.Berikut adalah beberapa kebaikan yang boleh didapati dari membaca.

  • Melatih Otak

 Dengan membaca mampu merangsang sel-sel otak yang tidak diperoleh melalui aktiviti menonton televisyen atau mendengar musik.melalui pembacaan anda kemudian akan berimaginasi dan sekiranya ingin menguatkan lagi sel-sel otak maka jadikan budaya membaca sebagai amalan.

  • Mengurangkan Tekanan

Terdapat satu kajian yang menunjukkan bahawa membaca boleh merendahkan kartisol,denyutan jantung serta ketenangan oto dan tubuh.Membaca adalah satu cara yang paling efektif untuk mengurangkan tekanan.

  • Merehatkan Diri

Apabila dilakukan ketika santai ,Ia sebenarnya memberi terapi ketenangan.Beberapa kajian mendapati individu yang suka membaca buku keagamaan ,sebenarnya sedang merawat diri sendiri untuk menurunkan tekanan darah ,meningkatkan mood setrusnya mengurangkan tekanan yang dialami.

  • Menguatkan Daya Ingatan

Sewaktu membaca,otak sebenarnya sedang bekerja untuk memahami jalan cerita sekligus berusaha untuk mengingatinya.Situasi ini boleh disamakan dengan senaman otak yang mampu meningkatkan kemampuan untuk mengingat.
  • Awet Muda

Individu yang rajin membaca atau gemar melatih otak untuk berfikir akan mengalami penurunan kognif yang lebih lambat berbanding individu yang tidak melakukannya.Membaca secara teratur juga boleh menghindarkan diri dari terkena penyakit alzheimer dan dementia.

JADIKAN AMALAN HARIAN DENGAN MEMBACA


Hubungi saya untuk Oder dan Konsultasi 
Your Shaklee Indepedent Distributor
 Nur Zihan /Email:zihankeisha@gmail.com
 Whatsapp/sms/call:012-5537925
 Pengedar Shaklee Kulim,Sungai Petani,Hi-tech
 Penghantaran Poslaju Seluruh Malaysia
 https://www.facebook.com/nur.zihan.56  


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.** -

0 comments:

Post a Comment