Tuesday 4 November 2014

RESEPI KUIH KASUI YANG SEDAP DAN MENYELERAKAN

  2 comments    
categories: 
Malam-malam begini teringat kuih kasui emak buat.Dulu selalu mak buatkan kalu saya nak makan,Pergi  kerja balik kerja tahu makan je.hikkhikk.Al-maklum la kan anak perempuan seorang dalam keluarga.Nak makan ape mak buatkan.Aduh sedih pula  bila berjauhan dengan mak dan keluarga.

Apa-apa pun saya bersyukur saya punyai emak yang memahami dan menyayangi anak-anaknya.Jom saya nak kongsi cara membuat kuih kasui.selamat mencuba:)

BAHAN-BAHAN

Bahan2

3 cawan tepong gandum
1 1/2 cawan gula merah 
1/2 cawan tepong ubi
7 cawan air
2 helai daun pandan
3 sudu kecil air kapur 
3 sudu besar kicap manis 

Bahan salut

1 biji kelapa yang agak muda di parut putih
sedikit garam halus
(kukuskan kelapa sebentar untuk mengelakkan ia cepat basi)

Cara menyediakan

1. Masak gula merah bersama dengan 3 cawan air & daun pandan sehingga gula larut. Tapiskan & campurkan dengan 4 cawan air lagi.  
2. Panaskan periuk kukusan.
3. Campurkan tepong gandum dengan tepong ubi dalam satu bekas & gaulkan.  Tuangkan air gula sedikit demi sedikit sambil di kacau rata menggunakan whisker.  Campurkan air kapur & kicap & kacau sehingga tiada berbintil.  Tapiskan adunan ke dalam loyang saiz 10".
4. Kukus kuih sehingga masak lebih kurang 45 - 55 minit dengan penutup periuk kukusan dibalut dengan kain bersih. Jika ada air dipermukaan kuih, bolehlah dibuang dengan merengkan sedikit loyang & cedok dengan sudu. Boleh juga ambil tuala dapur bersih/tisu dapur & lapkan permukaan kuih.
5. Biarkan kuih betul2 sejuk sebelum dipotong & disalut dengan kelapa parut untuk hidangan pagi atau minum petang.  Kuih boleh dimasak waktu malam untuk dihidang keesokkan harinya.


Hubungi saya untuk Oder dan Konsultasi 
Your Shaklee Indepedent Distributor
 Nur Zihan
 Shaklee ID:966207
 Email:zihankeisha@gmail.com 
Whatsapp/sms/call:012-5537925
 COD:Kulim,Sungai Petani,Alor Setar
 Penghantaran Poslaju Seluruh Malaysia
 https://www.facebook.com/nur.zihan.56 

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.** -

2 comments: