Sunday 23 November 2014

TIPS MENGHILANGKAN BAU BADAN

  1 comment    
categories: 

Bau badan adalah masalah yang berlaku kepada semua peringkat umur.Jika kita tidak tangani segera ,masalah ini mengundang rasa malu yang mendalam.Sudah pasti,bau badan juga menggugat keyakinan diri dan menjejaskan pergaulan.Di sini saya nak share beberapa tips menghilangkan masalah bau badan yang mungkin membantu anda.

Punca bau badan

  • bau badan yang kurang enak ini datang dari bahagian ketiak dan kaki.Ia disebabkan proses metabolisma bakteria iaitu corynebacteria.Bakteria akan memecahkan bahan-bahan organik yang bertukar menjadi peluh dan terlekat pada baju atau kasut.
  • Diet yang tidak sesuai juga menyumbang kepada permasalahan ini.
  • Bagi wanita pula perubahan hormon turut dikatakan menjadi punca masalah bau badan.
  • Sikap ambil mudah soal kebersihan .Misalnya memakai pakaian kotor.tidak mandi dan pelbagai tabiat buruk lain.

Tips Penyelesaiannya

  • KERAP MANDI

Biasanya masalah berat badan sering terjadi kepada gologan yang kuat berpeluh.Peluh ini apabila bercampur dengan bakteria akan mengeluarkan bau busuk.Untuk mengatasinya ,amalkan mandi sekerap yang mungkin.
  • JANGAN GUNAKAN DEODORAN

Ramai yang menganggap penggunaan deodoran adalah penyelesaian untuk masalah bau badan.Sebenarnya ia tidak tepat.Pewangi hanya dapat menutup bau buat sementara sahaja.Lebih teruk lagi apabila percampuran peluh dan pewangi yang terdapat dalam deodoran mengundang bau busuk.Oleh itu pilih set penjagaan tubuh yang bebas pewangi.
  • KURANGKAN MAKANAN PEDAS

Makanan yang pedas dan berempah akan membautkan tubuh mudah berpeluh.Ia juga mengeluarkan bau yang tidak enak.Lantaran itu kurangkan makanan yang pedas sebagai usaha menghindarkan bau badan.
  • SECARA ALAMI

Boleh juga mencuba pelbagai petua atau cara alami.Antaranya ,titiskan air mawar kedalam bekas mandi .Air mandian ini akan meninggalkan bau tubuh yang harum dan segar.Cara kedua boleh menggunakan daun jambu ,gosok pada ketiak dan kaki .ia membantu mneghilangkan bau yang tidak enak.
 

Bolehla mencuba tips ini.Kepada yang ingin mendapatkan Vitamin Shaklee yang boleh membantu mengatasi masalah bau badan,anda boleh terus hubungi untuk oder dan konsultasi.


Hubungi saya untuk Oder dan Konsultasi
 Your Shaklee Indepedent Distributor
 Nur Zihan Email:zihankeisha@gmail.com 
Whatsapp/sms/call:012-5537925
 Pengedar Shaklee Kulim,Sungai Petani,Hi-tech
 Penghantaran Poslaju Seluruh Malaysia
 https://www.facebook.com/nur.zihan.56 


 **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.** -

1 comment:

  1. tip yang bagus, Herba lax shaklee dan alfafa juga boleh membantu menangani masalah bau badan :D


    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete